Det nye designstudiet til Volvo, det andre av tre på kort tid, avslører utseendet på den den neste generasjon av SUV’en XC90, som skal lanseres mot slutten av året.

Konseptbilen får verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Detroit (NAIAS), som åpner om bare en uke. Den nye Concept XC Coupé følger fjorårets Concept Coupe som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i september, og er den andre av tre konseptbiler som er skapt under ledelse av Volvos nye Designsjef Thomas Ingenlath. Hver av disse konseptbilene er skapt for å gi et innblikk i det utseendet vi kan forvente at ulike Volvo-modeller vil få i årene fremover. Samtidig demonstrerer disse konseptene også fleksibiliteten til den nye SPA-plattformen – som først skal benyttes til den neste XC90, og deretter til alle modeller som er større enn V40.

Volvo Concept 4

Volvo concept 1

Volvo concept 2

Volvo Concept 5

I en pressemelding fra Volvo uttaler Ingelath at den høyreiste konseptbilen med to dører og fire seter er en ”indikasjon” på hvordan den nye XC90 kommer til å se ut. Ved første øyekast er den ikke ulik den utgående BMW X6 som konsept, men det er ingen grunn til å trekke for raske konklusjoner når det gjelder den neste generasjon XC90. Da denne i sin tid ble vist som konseptbil for første gang i Detroit i 2001, var det mange som stilte seg undrende til hva daværende designsjef for Volvo, Peter Horbury, hadde funnet på. Sannheten fikk vi året etter, og den populære XC90 har siden vært i produksjon helt fram til i dag med bare små utseendemessige endringer.

Thomas Ingelath bekrefter at den nye XC90 vil bli atskillig større og rommeligere enn konseptbilen, og konfigurasjonen med tre seterader og syv seter vil bestå. Samtidig beskriver han konseptbilen som en Allroad-inspirert utgave av en moderne sports-stasjonsvogn. Dermed er ikke vanskelig å se for seg hvordan en større XC90 kommer til å se ut – i lys av konseptbilens front- og hekkpartier.
Som tidligere sikter Volvo seg inn mot en kjøpergruppe med en aktiv livsstil og sans for det skandinaviske formspråket. De bakre setene foldes enkelt sammen for å gi plass til sportsutstyr, en takboks er integrert i designet, og materialvalgene i bilens mange utvendige detaljer reflekterer sporty bruk av denne firehjulsdrevede bilen.
Den store akselavstanden, kombinert med et langt panser gir samtidig konseptbilen et utseende som viderefører Volvos arbeid med å befeste seg som et premium bilmerke på verdensmarkedet.