Som en julepresang til alle sportsbilinteresserte har Lamborghini sluppet de første bildene av den nye Huracáne – modellen som skal erstatte Gallardo – den mest produserte Lamborghini gjennom tidene.

Med sin V10-motor på 610 hk og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder, har den helt nye Huracáne det som skal til for å både erstatte den mest populære Lamborghini-modellen gjennom tidene, og samtidig sette nye referanser når det gjelder ytelser og luksusoplevelse i en høyprestasjons-sportsbil.
Lamborghini Huracáne er i likhet med de aller fleste modeller før den oppkalt etter ulike stridsokser, og her dreier det seg om den spanske okserasen Conte de la Pantila. Oksen Huracáne hadde et enormt mot og en helt spesiell evne til å angripe. Den gjorde sin største kamp i Alicante i 1879, der den var uovervinnelig og dermed legendarisk.
Med sin tørrvekt på bare 1422 kg vil også Lamborghini gjøre sportsbilen Huracán til en legende. Den lave vekten skyldes utstrakt bruk av lette og eksklusive materialer i plattformen, karosseriet og hjulopphenget. Den særpregede siluetten er et resultat av mange timer i vindtunnel og resultatet er dynmiske egenskaper som på alle måter overgår den populære forgjengeren. Den 5,2 liter store motoren er helt ny og har et dreiemoment på hele 560 Nm, noe som ikke bare gir en voldsom akselerasjon, men som også gir solid skyv helt opp til bilens toppfart på 325 km/t. Samtidig er det gjort store anstrengelser for å redusere forbruket, og dette ligger på 1,25 liter/mil og CO2-utslipper er 295 gram/km.
Huracán har verdenespremiere på bilutstillingen i Genéve i slutten av februar.
imageimageimage
En syv-trinns girkasse med fire ulike skifte-modi overfører kreftene gjennom en elektronisk styrt firehjulsdrift til underlaget. Føreren få dermed mulighet til velge mellom oppsett som strekker seg fra «full racing» (corsa) til mange ulike sikkerhetssystemer som kobler seg inn og assisterer føreren i en kritisk situasjon (stradale). Både skiftemønster, styring og hjuloppheng – i tillegg til det elektroniske stabilitetssystemet påvirkes av det valgte modus. Karbon-keramiske bremser er standard, og vil alltid sørge for maksimal bremsekraft i alle situasjoner. Deler av systemet kjenner vi fra Gallardo, som med sine 14 022 solgte eksemplarer er den Lamborghini som har funnet flest venner over hele verden. Også i Norge har vi atskillige Gallardo-eksemplarer, selv om det ikke finnes noen offisiell importør som arbeider på vegne av den italienske fabrikken.
Den nye Huracán skal produseres ved Lamborghini-fabrikken i Sant`Agate i Bologna og de første kundene vil få sin bil tidlig på vårparten.