En av de virkelig frekke nyhetene på bilutstillingen i Genève fant vi hos Honda. Den presenteres som en konseptbil, men det er liten tvil om at vi står foran en helt ny versjon av den raske og dynamiske Honda Civic Type R.

Samtidig har konseptbilen en rekke detaljer som vi ganske sikkert vil se på andre Honda-modeller etter hvert. De spesielle frontlyktene og LED-baklykter i hekkvingen er eksempler på teknologi som også vil dukke opp på den ordinære Civic ved neste facelift. Om utseendet på gateversjonen av Type R blir like spektakulært som på denne konseptbilen – med kraftige skjermbreddere, ventilasjon i bakkant av forskjermene og en hekkvinge med to plan – er langt fra sikkert. Men Honda ønsker å gi Type R et atskillig mer brutalt uttrykk enn det de siste par modellgenerasjonene har gjort – i kampen om å vinne GTI-kunder som er villig til legge mye penger i en skikkelig kjøremaskin.

Konseptbilen er utviklet på Nurburgring, og i følge kilder i Honda er alt fra den store hekkvingen til det senkede hjulopphenget og de brede hjulene viktige elementer i arbeidet med å oppnå de rundetidene fabrikken ønsket at Civic Type R skulle ha på den legendariske racerbanen. For å bli rask nok har konseptbilen fått en to-liters turbomotor på 280 hk i stedet for de sugemotoren med VTEC-teknologi. Honda røper ingen spesifikasjoner, men uttaler at bilen kommer til å bli lett. Dette kan indikere et ønske om at akselerasjonen fra 0-100 vil være ned mot seks sekunder. Motoren har et dreiemoment på 400 Nm. Vi tipper at bilen vil bli lansert mot slutten av året i sin endelige versjon, og at de første europeiske markedene vil få leveranser tidlig i 2015. Målet er naturligvis å utfordre VW Golf R og Ford Focus RS med en atskillig mer sporty bil enn det Civic Type R har vært i de senere årene.