I 1948 rullet den første Land Roveren, omtalt som ”Hue 166”, etter sitt originale registreringsnummer HUE 166, ut på de engelske landeveiene. Nå feires 65-åringen med en Special Edition Defender LXV.

Mange med en sterk dragning til britiske biler har vært i Gaydon og besøkt Heritage Motor Centre Museum, der et stort antall godbiter fra britisk bilproduksjon er bevart. Blant de mange historiske klenodiene finner vi også den første Land Rover. Den er i imponerende stand, og samtidig forbløffende lik de Defender-utgavene som produseres i dag. 65 år er gått siden HUE 166, som kallenavnet er, rullet sine første meter på landeveien og i ulendt terreng – til glede for både bønder og Lorder.

LR-HUE-166

For noen måneder siden var dette klenodiet ”hovedperson” i en storslått 65-års jubileumsfeiring på det store godset Packington Estate like sørøst for Birmingham. Men det gamle klenodiet var ikke alene om å tiltrekke seg entusiastenes oppmerksomhet: På festen ble også en ny jubileumsutgave av den klassiske Defenderen vist fram. Den nye spesialmodellen har fått betegnelsen ”Special Edition Defender LXV”, og for deg som lurer på hvorfor Land Rover har valgt akkurat denne bokstavkombinasjonen i modellbetegnelsen, er svaret enkelt. Med to millioner solgte Defendere gjennom disse 65 årene – gjenspeiles dette tallet med romerske bokstaver: LXV.

LR_LXV_Defender_SE_02

Utgaven, som skal produseres i et begrenset opplag, får en rekke spesielle detaljer i forhold til en standard Defender. Den sortlakkerte LXV kommer med sorte premium skinnseter med LXV brodert på hodestøttene, samtidig som også ratt og midtkonsoll er kledd med skinn. Skinnet er brodert og dekorert med oransje farge, som på en diskret måte gir interiøret et eksklusivt utseende. Eksteriørmessig er LXV lett å kjenne igjen med sine 16” ”Sawtooth”-felger i Santorini-sort, og den lakkerte frontfangeren. Om ønskelig kan den anglofile få bilen levert med det britiske flagget, Union Jack, som et emblem på høyre side av hekken. En helt spesiell LXV jubileums-nøkkelring følger også med.
Under panseret finner vi den klassiske Land Rover 2,2 liters dieselmotoren på 122 hk. Dreiemomentet er på hele 360 Nm v/2000 o/min, og kreftene går til drivakslene gjennom en seks trinns manuell girkasse.
Denne spesialmodellen kommer i kun 17 eksemplarer til Norge.