Nissan Qashqai er virkelig historien om en bilfabrikk som våget å tenke annerledes, var tro til sine visjoner, skapte et helt nytt designuttrykk og endte som en salgssuksess. Nå har vi prøvekjørt en helt ny utgave, og latt oss imponere.

Ikke mindre enn to millioner eksemplarer av Nissan Qashqai – bilen med navnet som er vanskelig å uttale, og enda vanskeligere å skrive riktig – er solgt globalt siden modellen ble lansert i 2007. To millioner vitnesbyrd på at visjonen om å bevege seg vekk fra det tradisjonelle konseptet som fyller C-segmentet – eller «Golf-klassen» som denne bilklassen ofte betegnes som – var et klokt valg. Få hadde hørt om ordet «Crossover» før Nissan lanserte dette sammen med bilmodellen Qashqai. En bil med et forbløffende utseende – inspirert av den typiske SUV-en, iblandet praktiske elementer fra en stasjonsvogn og de flytende linjene til en elegant kupé. Da vi i Bilmagasinet prøvekjørte Qashqai for syv år siden ble vi slått av bilens smarte konsept, og kjøring i både terreng og motorvei overbeviste oss om at Nissan kanskje hadde skapt et unikt alternativ i dette segmentet – som er Europas største.

Bak rattet sitter man høyt og har god oversikt, akkurat som i en SUV, den litt høyere bakkeklaringen (18 cm) gjør den velegnet til en dårlig hyttevei, og motoralternativene gjorde det like rimelig å kjøre en Qashqai som en hvilken som helt annen fem-seter i C-segmentet. Samtidig var bilen særpreget nok til at mange kjøpere opplevde at de fikk en annerledes bilopplevelse uten å bruke ekstra penger på bilkjøpet. Suksessen uteble ikke, og salget har overgått alle Nissans foventninger. Også i Norge, der mer enn 20 000 biler er solgt siden lanseringen i 2007. Til tross for det «SUV-aktige» utseendet er langt de fleste bilene (67% i Norge) levert med forhjulsdrift og de mest populære motoralternativene har vært den effektive 1,5 liters dCi dieselmotoren, og 1,6 liters bensinmotoren. Qashqai med firehjulsdrift har kun vært tilgjengelig i kombinasjon med de større 2,0 bensin- og dieselmotorene. I de senere år har det også vært mulig å kjøpen en +2 utgave av Qashqai, for de som har behov for to ekstra (små) sitteplasser, eller et litt større bagasjerom.

IMG_4299

Allerede ved første øyekast ser vi hvordan den nye Qashqai fremstår som en helt ny utgave av den suksessfulle originalen. Linjene er skarpere, den er blitt lenger, litt bredere og lavere. Resultatet er tiltalende og bruksegenskapene er blitt enda bedre. Mer innvendig plass, større bagasjerom og gunstigere aerodynamikk skal bringe nye kjøpere til denne Nissan-modellen som fortsatt er designet, konstruert og bygd i Europa. Med den nye modellen er også motoralternativene enda bedre tilpasset den stadig sterkere konkurransen i dette segmentet, og møter samtidig de økende kravene til lavest mulig forbruk og utslipp. Med 1,5 dCi dieselmotor og forhjulsdrift har den nye Qashqai et CO2-utslipp på bare 99 gram/km. Forklaringen ligger i en mer effektiv motorstyring, bedre aerodynamikk og lavere vekt på den nye modellen.

Den nye Qashqai leveres foreløpig med tre ulike motorer, og vi har prøvekjørt alle. Grunnmodellen er en 1,2 liters direkte-innsprøytet bensinturbomotor på 115 hk. En kvikk og fin motor som også bidrar til å gi Qashqai fine kjøreegenskaper. Lav vekt over forakselen gir kvikk styrerespons (selv om rattutvekslingen gjerne kunne vært kjappere) og en bil som kjører fint uten å krenge mye på svinget vei. Et dreiemoment på 190 Nm vil er tilstrekkelig, og bensinforbruket er bare 0,56 liter/mil ved blandet kjøring. Et atskillig kraftigere dreiemoment er tilgjengelig for den som velger en Qashqai med 1,5 liters dieselmotor. Denne dCi-motoren er blitt nærmest legendarisk etter å ha vært i produksjon gjennom tretten år i Renault-Nissan Alliansen, og benyttes nå også av Mercedes-Benz i deres nye A-Klasse. Dagens utgave er den sjette oppgraderingen, og effekten er nå på 110 hk med et dreiemoment på 260 Nm fra 1750 – 2500 o/min. Dette er en av mine favoritter blant de små dieselmotorene på markedet, selv om støynivået avslører at den begynner å dra litt på årene. Forbruket på 0,38 liter/mil i en forhjulsdrevet Qashqai ved blandet kjøring, er imidlertid lite å skamme seg over. Nedskalering av motorer er et av de viktige feltene for bilprodusentene i jakten på lavere forbruk, og den tidligere 2,0 diesel er nå i praksis erstattet av 1,6 liters dieselmotoren på 130 hk og 320 Nm dreiemoment. Qashqai-kjøpere som ønsker firehjulsdrift må velge dette motoralternativet, ettersom de to mindre motorene kun leveres i kombinasjon med forhjulsdrift. Den nye Xtronic trinnløse automatgirkassen er også bare tilgjengelig i kombinasjon med det største motoralternativet – og foreløpig bare på utgaven med forhjulsdrift. Den nye trinnløse automatgirkassen er utstyrt med elektronisk styrte «trinn» slik at den både oppleves som en “ordinær” automatgirkasse og skal være mulig å gire den manuelt ved hjelp av skiftespaken eller hendler ved rattet. Den utgaven som vi finner i nye Qashqai er betydelig forbedret i forhold til tidligere «CVT-girkasser», og mange vil trolig se på dette som et interessant valg.

IMG_4304

IMG_4308

IMG_4313

Hvorfor velge en bil som Nissan Qashqai? Sammenliknet med tradisjonelle biler i C-segmentet sitter vi litt høyere, og har god oversikt over trafikken. Førerplassen er bra utformet, og passer like bra til en velvoksen mann, som en litt mindre kvinne. Bakseteplassen er klassetypisk, og bagasjerommet med sine 439 liter større enn i en VW Golf. Det er ikke mulig å skyve baksetet fram-/tilbake, og heller ikke justerbar ryggvinkel på dette, men det finnes imidlertid noen variasjonsmuligheter i selve bagasjerommet når det gjelder inndeling og stabling i høyden. Den økede størrelsen på bagasjerommet har fått Nissan til å droppe +2 modellen, som ble solgt i et ganske lite antall, sammenliknet med 5-seters originalen.

IMG_4292

Når det gjelder kjøreegenskaper er Nissan Qashqai helt på høyde med typiske konkurrenter som Mitsubishi ASX og Opel Mokka, men målt opp mot de beste «vanlige» bilene i klassen, som VW Golf, Ford Focus, Mazda 3, osv., er dette biler som alle byr på skarpere kjøreegenskaper. Prismessig er imidlertid Qashqai en utfordring for de fleste andre merkene. Med en startpris på kr 247.900 med forhjulsdrift og kr 317.900 med firehjulsdrift, er dette biler som mange nordmenn kommer til å velge til sin favoritt. Ikke minst fordi sistnevnte nå har en tilhengerkapasitet på hele 1800 kg. Nissan tilbyr også et omfattende utstyr og fine ekstrautstyrspakker til de mer påkostede variantene. Parkeringsautomatikkk, automatisk oppbremsing for å forhindre kollisjon, og 360 graders kamera rundt bilen, er bare noen av de mange fine førerhjelpesystemene som nye Qashqai byr på. Vi er ikke et øyeblikk i tvil om at ny Nissan Qashqai kommer til å bli en like stor suksess som originalen.

Vil du har mer informasjon om den nye Nissan Qashqai? Skriv et innlegg dersom du har spørsmål, eller synspunkter du vil dele med andre på denne bilbloggen.

GRUNNDATA: NISSAN QASHQAI 1,5 dCi

Motor : Fire-sylindret diesel, 1461 ccm

Effekt: 110 hk (81 kW) v/4000 o/min

Dreiemoment: 260 Nm v/1750-2500 o/min

Blandet forbruk: 0,38 liter/mil

CO2-utslipp:99 gram/km

Toppfart: 182 km/t

Aks. 0-100 km/t: 11,9 sek

Vekt (kg): 1365 kg

Nyttelast: 545 kg

Totalvekt: 1910 kg

Bagasjerom min/maks: 439/NA liter

Mål (LxBxH): 434 x 181 x159 cm

Akselavstand:            265 cm

Dekk foran/bak: 215/65 R16

Pris (rimeligste): kr 257 900.-

Pris (som prøvekjørt):            ca kr 300.000.-

IMG_4288