Nei, det er ingen skrivefeil. I tillegg til den ladbare hybridbilen Volt, lanserer nå Chevrolet en ren elektrisk bil som har fått navnet Bolt. Størrelsesmessig er den på samme nivå som de tre typiske konkurrentene BMW i3, Kia Soul EV og VW e-Golf, men General Motors lover at nykommeren skal få en svært aggressiv pris i USA. Hva dette vil betyr for norske elbilkjøpere, skal det bli spennende å se. Pris er imidlertid en ting, men det norske elbilkjøpere er mest interessere i er rekkevidden, og på dette området er det all grunn til imøtese nykommeren med spenning: GM oppgir en rekkevidde på hele 320 km, oppgitt etter den amerikanske EPA-normen. For øyeblikket er dette en konseptbil, men alt tyder på at denne vil bli satt i produksjon – og da kan vi forvente at den vil dukke opp i Europa med et Opel-design og lyn-logoen i grillen. Slik Ampéra er en europeisk utgave av Volt.

Mange har ventet på når den etablerte bilindustrien skal møte Elon Musk og hans Tesla-suksess, og kanskje er det nettopp Bolt som skal ”slå en spiker i kisten” for den hittil tilsynelatende grenseløse Tesla-etableringen i elbil-markedet. Den elektriske SUV-en Tesla X har latt vente på seg, men nå nærmer den seg produksjonsstart. Den kompakte mellomklassebilen fra Tesla, Model E, som skal konkurrere med f.eks Nissan Leaf, er fortsatt langt unna (lansering om to år) og det er ingen tvil om at GM nå ønsker å endre markedsmulighetene til denne Tesla-modellen. Chevrolet Bolt er på mange måter like avansert som en BMW i3 – med karosseri og plattform av aluminium, magnesium og karbonfiber, og med dette innspillet viser også General Motors at de elektriske bilene blir en viktig del av fremtidens private mobilitet.

Chevrolet Bolt-2