Tollvesenet i Norge har beslaglagt over 38 000 piratkopier langs Norges grense så langt i år, og nå tar norske skattemyndigheter initiativ til storoffensiv mot norske bilverksteder for å bekjempe svart arbeid.

En svensk industrileder mener at myndighetene kanskje bør sjekke litt nøyere om en slik uredelighet kan settes i sammenheng. ”Aktører som unndrar skatt og avgifter er sannsynligvis mer tilbøyelige til også å formidle produkter som er skaffet på uredelig vis fra useriøse produsenter,” sier Per Wilhelmsson i SKF – verdens største produsent av kulelagre.
Problemet med piratkopierte industrielle komponenter er stadig økende. Tidligere i år ble en svensk mann kjent skyldig i formidling av mer enn 6000 piratkopierte kule- og rullelagre fra SKF.
”Kulelagre er sentrale og kritiske komponenter i en bilkonstruksjon. Kvaliteten på piratkopierte komponenter er dårligere enn originalen fordi disse produsentene benytter dårligere materialer, og har mindre kompetanse. Det kan sette liv i fare,” fortsetter Wilhelmsson
Da politiet anholdt den nå dømte svenske mannen i 2010, viste det seg at emballasjen og strekkoder på emballasjen var «perfekte» kopier av originalen.
”Med det blotte øye kan det være umulig å skille ekte vare fra en kopi, selv for en bilfagmann,” forteller Wilhelmsson.
Konsekvensen av en piratkopiert solbrille, eller veske, er først og fremst økonomisk relatert. Piratkopierte industrielle komponenter kan ha konsekvenser for liv og helse, for eksempel gjennom økt sannsynlighet for ulykker i bil. Derfor skal svensk Høyesterett nå vurdere om straffen for piratvirksomhet med slike produkter skal økes.
”Når norske skattemyndigheter nå likevel skal besøke bilverksteder landet rundt for å avdekke svart arbeid, hvorfor ikke la skattejegerne lete etter piratvarer i samme omgang? Jeg tror det er en sammenheng her,” avslutter Wilhelmsson.