Åpne biler har sin trofaste entusiastskare, og når Audi nå lanserer en helt ny utgave av A3 Cabriolet, byr de på en klassisk, sportslig og velkonstruert kabriolet der selv det tradisjonelle stofftaket er på plass.

 Den nye kabriolet-utgaven av Audi A3 fremstår ikke bare langt mer harmonisk i linjene enn forgjengeren, men har også en helt annen utstråling enn de mange ”Cabrio-coupé-ene” som vi har sett dukke opp på markedet de siste 10 årene. Med langt tilbaketrukkede frontvinduer og foldbare metalltak har vi fått en generasjon kabriolet-biler der minst mulig vindplager i åpen tilstand, og en mest mulig tett bil i lukket tilstand, åpenbart har vært det sentrale. Audi har hele tiden gått i mot denne trenden, og det er allerede mange år siden en Audi-designer fortalte meg at ”selvfølgelig skal en kabriolet ha stofftak”. Jeg er så enig, så enig: Både fordi en kabriolet skal fremstå visuelt som en kabriolet året rundt, frontruten kan bli lavere når man ikke behøver å ta hensyn til lengden på et metalltak som skal foldes sammen mest mulig kompakt, og ikke minst er det lettere å få til et pent design.

 Sammenliknet med forgjengeren er den nye A3 Cabriolet blitt 18 cm lengre, og mesteparten av denne lengdeøkningen ligger i hekken. Dette gir bilen et mer langstrakt og skarpere design enn tidligere. Ikke bare påvirker den større bakenden det visuelle inntrykket i positiv retning, men det øker også bagasjeromvolumet med 60 liter. Det betyr at det ikke lenger er bare ”kabinkofferter” som får plass, men at vi faktisk har fått et brukbart bagasjerom på 320. I tillegg kan det også utvides til også å omfatte baksetene, og blir da på 680 liter.

Kalesjen, som også kan leveres i en spesielt godt lyddempet og isolert utgave, betjenes elektrisk og det tar bare 18 sekunder å slå det ned. Dette kan også gjøres selv om bilene er i bevegelse – ved hastigheter inntil 50 km/t.

Med taket åpent er det lettere å få en totalbilde av interiøret: Velkjent Audi-design går igjen, og ikke bare er ergonomien bra, men materialvalgene inngir også en høy kvalitetsopplevelse. Premium-følelsen er så absolutt til stede,

Akselavstanden er bare økt med 2 cm, så noen økning av komfortnivået i baksetet er vanskelig å trekke frem. Men det er jo fra førerplassen en kabriolet skal oppleves, og straks vi setter oss i bevegelse for å starte vår prøvekjøring i et høstgrått Nice, kjenner vi den intense kjøregleden en bil som dette formidler.

 Audi A3 bilmagasinet

Audi A3 bilde 3

Audi A3 bilde 4

Audi A3 bilde 5

Audi A3 bilde 6

Audi A3 bilde 7

 Kabriolet-kjøring handler for mange om å ”cruise” i moderate hastigheter og kjenne at man er tettere på elementene enn i en lukket bil. Lukter, lyder og andre sanseinntrykk blir sterkere i en kabriolet. Audi A3 Cabriolet kan leveres i motorvarianter helt opp til 180 hk bensinmotor eller 184 hk dieselmotor, begge om ønskelig i kombinasjon med Quattro firehjulsdrift. Dette gir rik mulighet til å teste og glede seg over den fine 56/44 vektfordelingen og en firehjulsdrift som i utgangspunktet sender 60% av kreftene til bakhjulene.

Men det er i den motsatte enden av skalaen jeg finner min store fascinasjon over Audi A3 Cabriolet. Med den kompakte og lette 1,4 liters TFSI bensinmotoren på 125 hk får vi en bil som er kvikk og smidig, samtidig som både forbruk og pris befinner seg på et attraktivt nivå. Forbruket er bare 0,54 liter/mil ved blandet kjøring, men et dreiemoment på 200 Nm bidrar til å gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 10,2 sekunder. Det rekker til at bilen byr på den dynamikken man forventer å finne når merket med de fire ringene sitter i grillen. Med sin grunnpris på 360.00 kroner er dette et bra valg. Motoren finnes også i en sterkere utgave på 140 hk, og takket være bruk av sylinderkutt-teknologi er både forbruk og utslipp lavere på denne motoren (0.50 liter/mil og 114 g CO2/km) enn den 15 hk svakere varianten. Dette forklarer hvorfor det bare er et lite prispåslag i Norge for å få 140 hk-modellen.

Den aller rimeligste veien til en A3 Cabriolet går imidlertid gjennom å velge den 110 hk sterke TDI dieselmotoren under panseret. Grunnprisen er 340.000 kroner med Attraction utstyrsnivå. Vi valgte imidlertid å heller prøvekjøre den 150 hk sterke dieselutgaven (2,0 TDI) i kombinasjon med S-tronic automatisert dobbelclutch girkasse. Et dreiemoment på 340 Nm og akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 8,9 sekunder forandrer A3 Cabriolet fra en ”cruiser” til en effektiv reisevogn når kalesjen er lukket – og vi samtidig opplever en uvanlig godt støyisolert kupé til kabriolet å være.

 Det er uendelige muligheter til å selv komponere sin A3 med et rikt utvalg av avansert ekstrautstyr. Elektronisk assistanse som automatisk holder avstanden til bilen foran, og gir full oppbremsing i hastigheter under 30 km/t, eller ulike kamerafunksjoner som gir alt fra parkeringsassistanse til varsling ved ufrivillig filskift eller at et kjøretøy befinner seg i blindsonen. Informasjon formidles via en 11 mm tykk fargeskjerm som kommer opp av dashbordet, med en størrelse på 5,8 tommer.

For den aktive fører vil Audi Drive Select, som styrer alt fra støtdemperinnstilling til rattmotstand og gasspedalrespons, gi mulighet for å velge mellom fire ulike kjøremodus. Sportsunderstell eller S-line sportsunderstell senker bilen, og forbedrer de dynamiske egenskapene ytterligere.

Den nye A3 Cabriolet kommer til Norge i mars, og den norske importøren regner med å selge ca 60 stk årlig. I Norge vil hovedkonkurrenten være BMW 1-serie Cabriolet, foruten den litt rimeligere Peugeot 308CC og VW Golf Cabriolet.

 

GRUNNDATA: AUDI A3 CABRIOLET 1,4 TFSI

Motor: 4 syl bensin 1394 ccm

Effekt: 92 kW (125 hk) v/5000 o/min

Dreiemoment: 200 Nm v/1400 o/min

Blandet forbruk:         0,54 liter/mil

CO2-utslipp:   126 gram/km

Toppfart:        211 km/t

Aks. 0-100 km/t:        10,2 sek

Egenvekt m/fører:      1440

Mål (LxBxH)  :           442 x179 x 141 cm

Akselavastand:           260 cm

Pris (rimeligste)         kr 360.000.-

Pris (som prøvekjørt): kr 420.000.- (ca)