Et halvt århundre er gått siden den første Toyota Crown ble losset på havna i Oslo. I løpet av disse fem tiårene – fra den første bilen ble solgt høsten 1963 – har utviklingen vært eventyrlig.

Toyota-eventyret er nå samlet mellom to permer, og gjennom en rikt illustrert bok på 221 sider tar forfatteren Per Arne Skramstad oss med på en biltur gjennom 50 år. Han var informasjonsansvarlig i Toyota Norge A/S i perioden 1986 til 2009, og sørget for å samle og arkivere uvurderlig informasjon i løpet av denne tiden. Mange intervjuer med eldre ansatte – flere av disse hadde vært med fra starten – ble bevart i form av både lydopptak og notater. En bok som dette hadde likevel vært umulig å skape om det ikke hadde vært for Per Baumann, som allerede i 1964 startet som salgssjef for Toyota hos importøren F.E. Dahl & Co A/S i Oslo. Han hadde en fremtredende rolle under hele pionertiden, men ble administrerende direktør i selskapet først i 1982.

I løpet av de femti årene som er gått siden den første Toyota Crown ble solgt i Norge til slaktermester Olav Bråten i Sunndalsøra, har mer enn 650 000 nye Toyota funnet sine eiere over hele landet. Fra en sped begynnelse på 157 solgte biler i 1964, og et merke knapt noen hadde hørt om, har Toyota de senere årene knivet med VW om å være Norges mest solgte bilmerke. Sitt rekordår hadde Toyota i 2007 med 27 994 solgte biler.
Historien om Toyota i Norge er en fortelling om to familier som våget å satse penger og hadde en sterk visjon – på et tidspunkt da knapt en eneste japansk bil ble solgt i Europa. Danmark var det første landet som importerte Toyota til Europa, og gjennom de første ti årene var den norske importøren en agent under Danmark.
Toyota Crown var en kostbar bil, men allerede i 1967 kom den rimelige Corolla på markedet, og denne modellen har vært en gedigen suksess på det norske markedet.
Etter å ha blitt en egen importør med direkte kontrakt med Toyota i 1973, trappet selskapet opp aktivitetene videre og hadde noen sterke år.
Toyota har gjennom årenes løp bygd gode biler, men vi tror likevel mye av suksessen til den norske importorganisasjonen kan knyttes til de mål og strategier som ble meislet ut i 1985-86 av Per Baumann, og publisert i et eget hefte. Der kan vi lese at det viktigste målet er at ”Toyota-kunder skal være mer enn fornøyde. De skal forbli Toyota-kunder”. Dette, sammen med visjonen om å skape Norges beste forhandlernett, er selve bærebjelken i den norske Toyota-historien.

Første Crown på brygga5.1.2Celica ST 1970Toyota49Auris 2014Toyota.cover

Toyota ble lansert på den store bilutstillingen på Sjølyst i 1964. Bilsalget i Norge var blitt fritt noen få år tidligere, og norske bilkjøpere hadde stor appetitt på alt som kunne rulle. I etterkrigsårene hadde bilsalget vært sterkt regulert, og for ”folk flest” var det kun mulig å få tak i øst-europeiske merker. F.E. Dahl & Co A/S hadde vært Skoda-importør gjennom en årrekke, og var i tillegg importør av Necar (lisensproduserte Fiat-biler fra Tyskland) da bilsalget ble frigitt. Alle Skoda-forhandlerne fikk tilbud om å selge det nye japanske merket, og i 1964 var det 33 (av 45 som fikk tilbudet) forhandlere som valgte å satse på Toyota. To år senere sluttet selskapet å importere Skoda.

Det var Dahl- og Baumann-familiene som stod bak etableringen av Toyota-importen i Norge, og helt fram til 1990 var aksjene fordelt på de to familiene: Dahl hadde 40% og Baumann 60% Selskapet hadde en sterk utvikling, og ikke minst tyske merker som Ford og Opel merket et økende press på sine markedsandeler. 1986 var det førte året Toyota kjempet om å være størst i Norge – og tapte for Ford med noen få biler på ”oppløpssiden” mot slutten av desember. Det ble en skikkelig duell mellom Fords leder Ingvar Sviggum og Toyota-lederen Per Baumann (se bilde), men året etter ble Toyota størst, og har vært det mange ganger senere.
Et initiativ fra Dahl-familien til å selge sine aksjer førte til at Baumann-familien måtte vurdere om de skulle benytte sin forkjøpsrett, eller la en ny investor overta posten. Etter Baumann-familiens mening var den beste partneren Toyota i Japan – som umiddelbart sa ja i 1991, og ble raskt enige med Dahl-familien om prisen. Dermed ble Toyota Norge A/S født den første januar 1992.

Gjennom femti år har Toyota hatt en eventyrlig utvikling av modellprogrammet, og samtidig har selskapet gått fra å være en leverandør av tradisjonelle biler til markedets mest avanserte teknologiske løsninger. Med dette tenker vi naturligvis på hybridbilene. Siden lanseringen av den første Prius i 1997 har Toyota bygd 5,7 millioner hybridbiler. Modellen ble lansert i Norge i år 2000, og fra å selge noen få dusin biler årlig av den første modellen, ruller det nå over 24.000 Toyota hybridbiler på norske veier. I dag har over halvparten av de personbilene som Toyota selger i Norge hybrid-drivlinjer. Forklaringen på dette er lansering av slike drivlinjer i flere rimelige familiebiler (som Yaris og Auris), og Toyota vil introdusere 16 nye eller oppdaterte hybrider på verdensmarkedet innen utgangen av 2015.

I dag er Toyota i Norge et selskap 100% eiet av morselskapet i Japan. Dette skjedde i 2004 da Bauda A/S (Baumann-familiens investeringsselskap) solgte sine aksjer i importselskapet, og satset videre på å utvikle et solid forhandlerapparat.
Boken ”Bil-eventyret, Toyota 50 år i Norge,” byr på interessant lesing fra mange ulike vinkler. Boken tar naturligvis for seg den forretningsmessige og strategiske historien, men forteller også mye om markedskommunikasjon, gode opplæringstilbud og lojale ansatte. Her er det mange bedrifter som ar mye å lære! I tillegg byr boken på en historisk kavalkade over de ulike Toyota-modellenes utvikling og betydning for merkets popularitet i Norge.
Boken har fått sitt eget Toyota-reservedelsnummer (NONG00000050) og kan kjøpes hos norske Toyota-forhandlere. Prisen ligger i underkant av 200 kroner, og er et ”must” for alle med interesse for norsk bilhistorie.