Volvo Car Groups nye DRIVE-E drivlinjer med kjøreglede og lave CO2-utslipp i verdensklasse, er nå tilgjengelig for Volvo V40 og V40 Cross Country.

CO2-utslippene fra Volvo V40 D4 190 hk med manuell girkasse er nede i utrolige 85 g/km. Dermed tilbyr Volvo V40 D4 hele 80 hk mer enn andre biler i segmentet som har et CO2-utslipp på dette nivået. ”Dette er nok et bevis på at våre DRIVE-E drivlinjer gir effektiv kjøreglede nye dimensjoner,” sier Michael Fleiss, Vice President Powertrain i Volvo Car Group.

V40 kan utstyres med to motorer i fire-sylinder DRIVE-E motorserien: 245 hk turbo T5 bensin og 190 hk D4 diesel. En åttetrinns automatisk girkasse bidrar til en uovertruffen kjøreopplevelse. ”Disse motorene har en enestående start og følsomhet. Sammen med den behagelige motorlyden er de raske V40-modellene enda morsommere å kjøre, uten at det går på akkord med dagens krav til fantastisk drivstoffeffektivitet og minimale CO2-utslipp,” legger Michael Fleiss til. DRIVE-E drivlinjene kombineres enten med Volvo Cars’ nye åtte-trinns automatiske girkasse, eller med den seks-trinns manuelle utgaven. Det er den sistnevnte som gjør det mulig å komme ned til kun 85g Co2 utslipp. Modeller med automatgir har også manuelt girskift ved rattet for økt kjøreglede.

Volvo V40 XC

Som den første i verden kommer D4 turbo diesel-motoren med i-ART teknologi, med trykkrespons fra hver drivstoffinnsprøytingspumpe – istedenfor en tradisjonell enkel trykksensor i fellesrøret. Motoren har 190 hk og dreiemoment på 400 Nm. Hver innsprøytningspumpe har en smart brikke på toppen som overvåker innsprøytningstrykket. Ved å bruke denne informasjonen sørger det selvjusterende i-ART systemet for at den optimale drivstoffmengden sprøytes inn ved hver forbrenningssyklus. ”Kombinasjonen av et innsprøytningstrykk på 2 500 bar og i-ART teknologi gir sjåføren en høyytelses motor, forbedret drivstoffeffektivitet og betydelig lavere utslipp, sier Michael Fleiss.

Dieselmotoren har ytterligere forbedringer som toppmoderne dobbelturbo, redusert friksjon og en smart ventilløsning i kjølesystemet som gir en raskere oppvarmingsfase etter kaldstart.  Resultatet er at Volvo V40 D4 med manuelt gir har et drivstofforbruk på 3,3 l/100 km (EU-kombinert), noe som tilsvarer CO2-utslipp på 85 g/km. Tilsvarende tall for V40 Cross Country er 4,0 l/100 km (104 g/km) med manuelt gir. Den firesylindrede bensinmotoren T5 har 245 hk og dreiemoment på 350 Nm. Volvo V40 med åttetrinns automatgir har et drivstofforbruk på 5,8 l/100 km (136 g/km). Alle tall er foreløpige.

De første to-liters, firesylindrede DRIVE-E motorene (kalt Volvo Engine Architecture [VEA] i utviklingsfasen) ble lansert høsten 2013. Fra og med mai 2014 vil alle nye Volvo-modeller, med unntak av XC 90, være tilgjengelige med motorer fra den nye drivlinjefamilien.